Emiterea reglementărilor

În conformitate cu prevederile art. 5 din Legea 111/1996 (https://romanianucleara.ro/2022/06/08/legea-nr-111-1996-privind-desfasurarea-in-siguranta-reglementarea-autorizarea-si-controlul-activitatilor-nucleare/), autoritatea națională competentă în domeniul nuclear, CNCAN (Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare) este abilitată să emită reglementări pentru detalierea cerinţelor generale de securitate nucleară, de protecţie împotriva radiaţiilor ionizante, de asigurare a calităţii, de control al neproliferării armelor nucleare, de protecţie fizică, de transport al materialelor radioactive, de gestionare a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat, de intervenţie în caz de accident nuclear, inclusiv procedurile de autorizare şi control, realizare a produselor şi serviciilor destinate instalaţiilor nucleare, precum şi orice alte reglementări necesare activităţii de autorizare şi control în domeniul nuclear.

CNCAN elaborează şi emite norme şi ghiduri, în conformitate cu:

  • Legea 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art. 5 și art. 35;
  • Strategia Naţională de Securitate și Siguranţă Nucleară, aprobată prin H.G. nr. 600 din 23.07.2014;
  • Prevederile legislaţiei internaţionale aplicabile – convenţiile internaţionale şi directivele europene în domeniul nuclear;
  • Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată;
  • Legea 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată.

Prin reglementările emise şi prin măsurile dispuse în cadrul procedurilor de autorizare şi control, CNCAN asigură cadrul adecvat în care titularii de autorizatii desfăşoară, în condiţii de siguranţă, activităţile supuse prevederilor Legii 111/1996.

CNCAN revizuiește reglementările ori de câte ori este necesar, pentru corelarea cu standardele internaţionale şi cu convenţiile internaţionale ratificate din domeniu la care România este parte. De asemenea, CNCAN dispune măsurile necesare pentru aplicarea reglementărilor, ţinând cont de experienţa în activitate, de informaţiile obţinute în urma procesului decizional şi de evoluţiile tehnologice ale activităţilor de cercetare relevante.

La planificarea emiterii şi revizuirii reglementărilor, CNCAN evaluează oportunitatea şi necesitatea actelor normative, ținând cont de următoarele aspecte:

  • obligaţiile de transpunere a directivelor europene (acestea sunt obligaţii legale);
  • obligaţiile asumate de CNCAN ca membru al unor asociaţii de autorităţi de reglementare (e.g. CANDU Senior Regulators, WENRA – Western European Regulators’ Association etc.);
  • obligaţiile de utilizare a standardelor IAEA (International Atomic Energy Agency) în activităţile de reglementare, deoarece România este stat membru al IAEA și primește asistență tehnică de la IAEA;
  • experienţa de exploatare şi tendinţele la nivel internaţional;
  • experienţa de reglementare din țările cu programe nucleare dezvoltate;
  • informaţii provenite din programele de cercetare şi dezvoltare în domeniul nuclear, în situaţiile în care rezultă necesitatea unor acţiuni pentru restaurarea sau îmbunătăţirea marjelor de securitate nucleară;
  • recomandările rezultate din misiunile externe de evaluare (IRRS – International Regulatory Review Team, OSART – Operational Safety Review Team, Topical Peer Reviews etc.);
  • schimbările standardelor şi codurilor industriale importante pentru securitatea nucleară;
  • situaţiile în care titularul de autorizaţie nu a implementat voluntar, din diverse motive, măsuri de securitate nucleară la nivelul celor mai bune standarde internaţionale din domeniu şi este nevoie de ghiduri sau chiar de norme CNCAN pentru asigurarea alinierii la cele mai bune practici şi standarde internaţionale.

Politica de reglementare a CNCAN se caracterizează printr-o abordare echilibrată, care se încadrează undeva la mijloc între abordarea prescriptivă din reglementările nucleare din SUA şi abordarea de tip „goal setting” din ţările europene – e.g. UK, Franţa. Din punct de vedere istoric, normele CNCAN au preluat iniţial cerinţe din reglementările din SUA şi Canada, iar apoi din standardele de securitate nucleară emise de IAEA şi din nivelele de referinţă emise de WENRA.

Procesul de elaborare și emitere a normelor şi ghidurilor constă în următoarele etape:

  • identificarea necesității și oportunității actului normativ;
  • elaborarea unui prim draft / proiect;
  • consultarea internă în cadrul CNCAN, cu implicarea personalului care are expertiză (competențe teoretice și practice dobândite prin activități de pregătire și calificare profesională și prin experiența de lucru specifică în reglementarea, autorizarea și controlul instalațiilor nucleare în arii de activitate relevante pentru securitatea nucleară)  şi responsabilități (conform fișei postului) în domeniul acoperit de respectivele reglementări;
  • elaborarea draftului / proiectului pentru consultarea externă;
  • publicarea pe site-ul CNCAN şi informarea părţilor interesate, în vederea efectuării consultării externe, în conformitate cu legislaţia naţională privind transparenţa decizională;
  • analiza comentariilor şi sugestiilor primite şi revizuirea proiectului de act normativ; dacă este necesară clarificarea unor comentarii, se pot organiza şi ședințe de consultare cu părţile interesate care au furnizat comentarii şi propuneri de modificări; dacă a fost solicitată o dezbatere publică, organizarea unei ședințe este obligatorie;
  • întocmirea referatului de aprobare a proiectului revizuit, în vederea semnării de către președintele CNCAN a ordinului pentru publicarea în Monitorul Oficial;
  • transmiterea la Monitorul Oficial pentru publicare;
  • publicarea şi intrarea în vigoare.

Welcome to România Nucleară

Install
×